divendres, 5 d’octubre del 2012

LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA, EL PODER DE COMUNICAR-NOS

Avui a la classe de COED hem tractat dos temes molt relacionats. 

En primer lloc, la competència comunicativa que és el fet de saber quan podem parlar i què parlar, amb qui, on, per a què i com; això ho anem adquirint i desenvolupant amb el temps.
Segons Gumperez i Dell Hymes és la capacitat comunicativa d'una persona que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la.

Aquesta competència es manifesta tant en els sistemes primaris, de la comunicació quotidiana, o en els secundaris, elaborats amb més complexitat. Alhora podem dir que aquesta comunicació és bàsicament escrita.

La competència comunicativa té quatre components:
  1. Lingüística: Segueix un codi lingüístic, pot ser oral o escrit.
  2. Sociolingüística: Fa referències a les regles socioculturals.
  3. Discursiva: Habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos.
  4. Estratègica: Utilitzar estratègies de comunicació verbal i no-verbal per millorar la comunicació compensar les interrupcions.

En segon lloc, les quatre habilitats lingüístiques que necessitem per poder comunicar-nos correctament, que són:
  • Parlar: És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
  • Escoltar: És comprendre un missatge a partir d’engegar un procés cognitiu ( cervell) de construcció de significat i d’interpretació d’un missatge o discurs pronunciat oralment.
  •  Llegir = comprendre : És un procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit.
  • Escriure: És el procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu.

En conclusió podem dir que existeixen molts factors que intervenen en la comunicació i que per tal que l'emissor i el receptor tinguin una bona comprensió s'han de dur a terme varies competències comunicatives. Aquests trets de la comunicació no poden funcionar independents, ja que estan relacionats entre ells.

En aquest enllaç: mapa conceptual podeu trobar un esquema sobre aquestes competències.
Alhora per millorar les nostres habilitats lingüístiques hem de practicar els quatre punts bàsics explicats anteriorment.

En aquest altre enllaç: habilitats lingüístiques podem trobar una breu, però més extensa que la meva, explicació. És una pagina web d'un esplai on dos mestres donen consells per treballar-les. És interessant veure com aquestes habilitats es tenen molt en compte, fins i tot fora de l'aula, en un ambient més "serio" com pot ser un esplai.

Igual que les competències comunicatives, les habilitats lingüístiques estan relacionades. Està clar que una persona parla per ser escoltat. El mateix passa amb un escriptor, que escriu perquè algú ho miri (tret dels diaris, que normalment són personals).

Amb tot això vull fer veure que quan escrivim un text o llegim o simplement parlem amb un amic, hi ha moltes coses de les que he intentat explicar d'una forma clara, que intervenen i que no les tenim presents, que existeixen, hi són, però no en som conscients.

Per complementar tota aquesta informació us deixo un enllaç on apareix un resum d'un text d'en J. Tusón (color verd) que varem treballar a classe i repeteix una mica el que ja apareix en aquesta entrada.

Mitjançant tot el que hem après sobre el tema hem dut a terme diferents activitats, una d'elles i potser, la més interessant, és la del bon comunicador.
En aquest treball havíem d'escollir un personatge "famós" i dir i demostrar el perquè creiem que és un bon comunicador.

El meu grup (Mariona CorominasManu Arroyo, Gonçal Rubio i Laura Menendez)  vem escollir Jordi Èvole.

Perquè pugueu veure el nostre treball aquí us deixo el nostre prezi, que només és una part de tot el treball que varem fer.

Amb tot el que varem aprendre sobre el poder de la comunicació i les competències comunicatives varem concloure que sí que era un bon comunicador i ho varem poder demostrar ja que la nostra universitat va odonar-li el premi al millor comunicador del 2011.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada